Historie firmy Atari (1972 - 2002)

"Vítejte na stránkách věnovaných historii firmy ATARI - firmě, která stála u zrodu herního průmyslu a která pro tento průmysl udělala více, než kdokoliv jiný..."

 

Úvod
Pokud vás jen trochu zajímá historie legendární firmy ATARI - firmy, jež stála u zrodu herního počítačového průmyslu - tak jste na správném místě. Zde najdete stručný výtah z historie, biografii osobností, zajímavosti z chodu firmy a stručný technický popis nejznámějších produktů, včetně vyobrazení. Nejlépe uděláte, když si přečtete jednu kapitolu po druhé... JP

Předchozí kapitola Další kapitola

Seznam kapitol


Vyhledávání

Klíčové slovo
Vyhledávací službu poskytuje FreeFind.com

Info

Copyright © 2002-2006
 Historie Atari

Zdroj textů, dat a obrázků: Internet

Webhosting stránek zdarma na: www.sweb.cz

Valid CSS!

Valid HTML 4.01!

Prohlášení o přístupnosti

Kapitola 11

Konec éry Warnerů

V únoru 1983 na veletrhu hraček International Toy Fair 83' v New Yorku Atari představila projekt s názvem My First Computer. Měl to být osmibitový domácí počítač založený na bázi konzoly Atari 2600 v kombinaci s klávesnicí, spolu s dalšími perifériemi a softwarem. Projekt se však dostal jen do fáze vývoje a nakonec byl jako neperspektivní zrušen.

V březnu 1983 Atari založila AtariTel - divizi pro vývoj a výrobu integrovaných computer/phone/video systémů. Tímto systémem byl myšlen projekt domácí sítě pro hlasovou a video komunikaci, kontrolu a řízení. Pro komunikaci se zde měly používat také videotelefony. Projekt, jehož vedením byl pověřen pan Steve Bristow, dostal kódové jméno Falcon (neplést s počítači Atari Falcon). Tento projekt byl sice představen, avšak také nikdy nepřekročil stádium vývoje a přes dílčí úspěchy byl do dvou let zrušen (viz kap.12). Jako zajímavost lze uvést, že na designu přístrojů projektu Falcon se podílela firma Porsche Design.

Reklama na produkty Atarisoft

Vedení Atari v té době došlo také k názoru, že by Atari mohla uvolnit své klasické hry i pro jiné konkurenční počítačové a herní systémy (např. Apple, Commodore či Mattel) a tak na těchto klasických a oblíbených hrách znovu vydělávat. V dubnu 1983 byla proto založena nová divize, jenž dostala název AtariSoft, a která se transformací Atari-her na jiné značky počítačů začala úspěšně zabývat. (Jen do konce roku 1983 bylo vydáno 37 titulů.)

21. listopadu 1983 podepsala Atari smlouvu s firmou Amiga z blízkého Santa Clara (firmu Amiga tvořili bývalí inženýři z Atari, mimo jiné i Jay Miner - návrhář VCS a Atari 400/800), a to na dispoziční práva na její nově vyvíjenou šestnáctibitovou čipovou sadu Lorraine. Oplátkou za práva jí poskytla 500 tisíc USD na vývoj. Podstatou této sady měla být trojice speciálních koprocesorů pro spolupráci s mikroprocesorem MC68000, kterému by výrazně ulehčovaly práci. Po dokončení se měla stát tato čipová sada základem nejprve pro nové herní konzoly Atari, následně pak i pro šestnáctibitové počítače Atari. Oba projekty dostaly u Atari předběžné vývojové jméno Mickey, a jak se ještě dozvíte, k jejich realizaci nedošlo...

Atari 2600jr

Koncem roku 1983 byla u Atari zahájena výroba menší a modernější verze populární konzoly Atari 2600 - konzola Atari 2200 (kódové jméno Bonnie). Při její konstrukci byly využity prvky ze zrušeného projektu Atari 2000 Val (viz. kap. 10), hlavně modernizované zapojení a tudíž nízké výrobní náklady. Z obchodních a již zmíněných důvodů, byla tato nová konzola přeznačena na Atari 2600jr (tedy jr jako Junior). Na základě dřívějších negativních zkušeností s Atari 5200 a kompatibilitou, byla tato s Atari 2600 naprosto kompatibilní. Byla určena zejména pro mládež a z důvodů požadavku nízké ceny měla v balení pouze jeden joystick (model CX24) a jednu hru. Konzola Atari 2600jr stála v době uvedení na trh necelých 50 dolarů. (Pro připomenutí, původní Atari 2600 stála v roce 1977 téměř 200 dolarů).

Atari 7800 ProSystem

Příští rok, v květnu 1984, Atari představila na Winter Consumer Electronics Show 84' v Las Vegas novou konzolu za 140 USD, jež měla tentokrát nahradit neúspěšnou konzoli Atari 5200 a získat tak zpět ztracený trh. Tato nová konzola měla označení Atari 7800 ProSystem, nebyla již tak složitá na výrobu jako předchozí Atari 5200 a měla kvalitní joysticky (model CX24, v Evropě joypad CX78). Hlavně však byla zpětně slučitelná se systémem Atari 2600, což jistě potěšilo 20 miliónů jeho vlastníků. Konzola Atari 7800 používala speciální grafický čip "Maria" - což bylo také vývojové jméno pro tento projekt. Čip vyvinula pro Atari společnost General Computer Corporation z Cambridge. Starší hry sice nebyly pro Atari 7800 vylepšeny, ale těžily z lepšího obrazu a zvuku, jenž tento nový systém poskytoval. Konstruktéři nadto pomocí kryptografie zajistili, aby nové hry musely být certifikovány u Atari, aby tak špatné tituly nepoškozovaly dobré jméno firmy - tak jako se to stávalo dříve. Pokud systém hru neautorizoval, přepnul se do méně výkonného režimu konzoly 2600. Problémem však bylo, že nových her nebylo příliš mnoho, neboť programátorské firmy se již orientovaly na jiné a hlavně modernější systémy: např. domácí počítače konkurenčních značek. Konzola Atari 7800 prostě přišla příliš pozdě. Byl to poslední domácí herní videosystém, vypuštěný od Atari za éry Warnerů...

Pole Position II for the Atari 7800


Předchozí kapitola Další kapitola


Copyright © 2002-2006 Historie Atari. CZ. Poslední úprava nebo doplnění této kapitoly: 28.3.2005. Nahoru -