Historie firmy Atari (1972 - 2002)

"Vítejte na stránkách věnovaných historii firmy ATARI - firmě, která stála u zrodu herního průmyslu a která pro tento průmysl udělala více, než kdokoliv jiný..."

 

Úvod
Pokud vás jen trochu zajímá historie legendární firmy ATARI - firmy, jež stála u zrodu herního počítačového průmyslu - tak jste na správném místě. Zde najdete stručný výtah z historie, biografii osobností, zajímavosti z chodu firmy a stručný technický popis nejznámějších produktů, včetně vyobrazení. Nejlépe uděláte, když si přečtete jednu kapitolu po druhé... JP

Předchozí kapitola Další kapitola

Seznam kapitol


Vyhledávání

Klíčové slovo
Vyhledávací službu poskytuje FreeFind.com

Info

Copyright © 2002-2006
 Historie Atari

Zdroj textů, dat a obrázků: Internet

Webhosting stránek zdarma na: www.sweb.cz

Valid CSS!

Valid HTML 4.01!

Prohlášení o přístupnosti

Kapitola 15

Návrat na trh konzolí

Jack Tramiel původně nechtěl, aby jeho Atari pokračovala ve výrobě herních konzol a tak ihned po svém příchodu k Atari, v létě 1984, jejich dosavadní výrobu úplně a bez náhrady zrušil. Do té doby vyrobené a dosud neprodávané konzoly Atari 2600jr (levnější a modernější verze populární Atari 2600) a Atari 7800 zůstaly uloženy ve skladech. Americký trh se tím ovšem uvolnil a tak se mohlo stát, že koncem roku 1985 na tento trh vtrhlo japonské Nintendo se svojí osmibitovou konzolou NES (Nintendo Entertainment System) - a bleskově ho ovládlo. Další úspěšnou konzolou na trhu se pak stal v roce 1986 osmibitový systém firmy Sega (s označením Sega Master System).

Tramiel se snad cítil dotčen, že americký trh herních konzol ovládli Japonci - či spíše usoudil, že to není až tak špatná věc, a tak dal v polovině roku 1986 souhlas s obnovením prodeje konzol Atari ze skladů. Přesto, že se jednalo o již starší systémy (pouze obaly a joysticky byli dodány jiné), byly všechny zásoby do vánoc 1986 kupodivu vyprodány - a tak byla opět obnovena výroba. Bohužel pro Atari však bylo pozdě. Návrat Atari na trh konzol totiž nepodpořili ti hlavní, a to jest, vývojáři her. Ti se již orientovali na jiné a výkonnější systémy, a tak seznam nových her pro Atari 7800 byl zákonitě velmi skromný. Navíc oprášeným konzolám uškodilo, že již tak bídná marketingová strategie Tramielovo Atari, byla ve srovnání s marketingem společností Nintendo a Sega velmi ubohá. Tramiel měl totiž pocit, že reklama na jeho výrobky není potřebná, a že plně postačí výkon a cena, které spotřebitelům nabídne...

XE Game System

Atari si samozřejmě byla vědoma, že její konzoly jsou zastaralé a tak se ještě na sklonku osmdesátých let rozhodla vyvinout modernější systémy. V únoru 1987 představila na veletrhu hraček Toy Fair 87' v New Yorku svoji novou herní konzolu s označením XEGS (XE Game System) a již v listopadu 1987 ji uvolnila do prodeje. Mýlil by se však ten, kdo by očekával něco převratného - konzola XEGS byla v podstatě jen upravený osmibitový počítač Atari 65XE s oddělitelnou klávesnicí, vestavěným Basicem a vestavěnou hrou Missile Command. Zákazníky bylo velmi kritizováno, že se vlastně stále jedná o pět-šest let starý systém, jehož základem byl počítač Atari 800XL z roku 1982! Herní systém Atari XEGS byl dodáván na trh včetně jednoho joysticku (CX40 v šedém provedení), světelné pistole a tří her (Light Gun, Flight Simulator II a Bug Hunt) v zásuvných modulech.

Koncem roku 1987 Atari oznámila roční obrat 493 miliónů USD, se ziskem 57 miliónů. V srpnu stejného roku také koupila za 67 miliónů USD společnost Federated Group of Electronics Stores - obchodní řetězec 67 obchodů s elektronikou a téměř třemi tisíci zaměstnanci, kde plánovala prodávat své výrobky. Nejmladší Tramielův syn, Garry (27), se tam zanedlouho stal prezidentem. Atari si však řetězec udržela jen do roku 1989 - pak byl prodán. (Mezitím se však Atari stačila soudit s předchozím majitelem, s podezřením na předražení.)

Atari Lynx a Atari Lynx II

Další herní systém Atari byl již podstatně úspěšnější. V červnu 1989 Atari představila přístroj Portable Color Entertainment System - záhy přejmenovaný na Lynx - což byl první barevný herní handheld (tj. přístroj do dlaně) na světě. To byla skutečně revoluční novinka! Lynx byl velmi dobře a robustně proveden, s kvalitní podsvícennou LCD 3.5" obrazovkou, s výborným čtyřkanálovým zvukem, paletou 4096 barev, pro praváky i leváky. Srdcem systému byl osmibitový mikroprocesor MOS 65C02 na taktu 4MHz, který podporovaly dva zákaznické šestnáctibitové CMOS čipy na taktu 16MHz. Paměť RAM měla velikost 64 KB. Hry byly v zásuvných modulech o kapacitě 128 a 256 KB. Vyskytovaly se však i moduly o velikosti 512 KB. Napájení bylo z AA baterií (celkem 9V) nebo z externího 9V adaptéru.

Zde je nutno poznamenat, že Atari nebyla původním tvůrcem Lynxu - podkladem pro Atari Lynx byl totiž herní systém Handy firmy Epyx, vyvinutý roku 1987, od které Atari koupila licenci. (Epyx původně chtěl systém vyrábět sám, ale neměl potřebné finance.)

Hry pro Lynx

Prodej Lynxu byl zahájen v říjnu 1989, ale pro nedostatky ve výrobě (potíže s dodávkami LCD displejů) se mu nepodařilo masově proniknout na vánoční trh. Nakonec chyby ve výrobě a nedostatek marketingu vedly k tomu, že Lynx byl na vánoce 1989 rozdrcen podstatně primitivnějším černobílým GameBoyem (8bitový herní handheld) firmy Nintendo. Vánoční cena Lynxe byla 199 USD za kus (GameBoy stál 109 dolarů), ale následně z již zmíněného důvodu výrazně sestoupila. Nový předseda (CEO) Atari, pan Sam Tramiel (nahradil ve funkci svého otce, který mu přenechal místo), tak věru neměl moc důvodů k optimismu...

Skoro po dvou letech po prvním Lynxu, v červenci 1991, Atari uvolnila druhou verzi - Lynx II. Ten byl menší a lehčí než první typ a měl hlavně menší spotřebou energie, což je u přenosného přístroje vítaná vlastnost. Atari ve stejné době oznámila, že oproti předešlému roku prodala dvojnásobné množství výrobků. Část dodávek směřovala k americkým vojákům na střední východ, kde tou dobou probíhala první válka v Perském zálivu. Výroba konzole Lynx II byla ukončena až v roce 1995. Existuje pro ni (v současné době) asi 80 her od různých výrobců. Jako zajímavost lze uvést, že ještě v letech 1999-2002 vydala pro Lynx několik nových her firma Songbird Production z Minnesoty.

Handheld Atari Lynx obou verzí byl stále jen osmibitový systém a tak Atari, pokud chtěla být ještě lepší, musela přijít s vyšším, a hlavně modernějším systémem. Nezačala však s vývojem šestnáctibitové konzoly, jak by logicky odpovídalo evoluci (tam již od roku 1989 kralovala konzola Sega Genesis/MegaDrive a od roku 1990 i konzola Super Nintendo), ale vrhla se rovnou na vyšší třídu - na třídu dvaatřicetibitovou. V roce 1991 byly proto zahájeny ve spolupráci s anglickou společností Flare Technology (80% společnosti vlastnila Atari) práce na projektu Panther - což měla být 32bitová herní konzola postavená na CPU Motorola MC68000 na taktu 16MHz, objektovém 32bitovém čipu "PANTHER", a na zvukovém 32bitovém čipu "OTIS". Grafika měla být v paletě 262144 barev. Projekt však nebyl dokončen, neboť v roce 1992 se ukázalo, že souběžně vyvíjený 64bitový herní projekt Jaguar, bude dokončen ve stejné době. Jaguar měl být postaven na CPU Motorola MC68000 na taktu 13MHz a na speciálních čipech "Tom " a "Jerry ".

Ke dni 1. ledna 1992 Atari oficiálně oznámila konec veškeré podpory osmibitových počítačů (řada XE) a většiny osmibitových konzol (modely 2600jr, 7800 a XEGS). Konzola Lynx II byla ponechána ve výrobě. Ve stejném roce Atari uzavřela z důvodu úspor svá výrobní zařízení na Tchai-Wanu a oznámila roční ztrátu ve výši 76.3 miliónů dolarů.

Atari Jaguar 64

64bitový herní systém Atari Jaguar 64 byl představen v srpnu 1993 na Consumer Electronics Show 93' v Chicagu. Tak jako Lynx, bylo i toto revoluční herní systém! Jaguar nabídnul paletu 16 miliónů barev (24bitová paleta), zvuk v CD kvalitě (16bitový), víceprocesorový RISC systém (pět procesorů ve třech čipech), rozlišení 800 x 576 bodů a podporu JPEG i MPEG komprese. Výstup obrazu s podporou norem NTSC, PAL, S-Video a RGB. Hry byly dodávány v zásuvných modulech o kapacitě 6 MB. Konzola se dočkala nadšeného přijetí - byl to zcela jistě nejvýkonnější herní systém té doby, byť souběžně zaváděný systém Panasonic 3DO (32bitová konzola) měl velmi podobné parametry. Atari vždy zdůrazňovala, že Jaguar je 64bitový stroj. Pravdou však je, že jediné 64bitové součásti Jaguara byli jeho objektový a Blitter čip a paměťová sběrnice. Později byl Jaguar doplněn o přídavnou jednotku CD ROM (double speed) a hry byly vydávány i na CD.

Zajímavá byla také organizace výroby Jaguara. Posuďte sami: Speciální čipy dodávaly firmy Toshiba a Motorola - to by nebylo tak neobvyklé. Avšak: Atari sice vyráběla zbytek, ale samotná montáž konzol plně probíhala v továrnách společnosti IBM, která je pak zkompletované a zabalené odesílala zpět Atari! Atari tou dobou chyběly i ty montážní dílny, a rozhodně to nebylo z důvodů nadměrných zakázek...

Jaguar s jednotkou CD ROM a bez

Prodej Jaguara byl zahájen v prosinci 1993. V balení byl systém, napájecí a TV adaptér, jeden joypad a hra Cybermorph. Předseda Sam Tramiel sice už v srpnu sebevědomě prohlašoval, že do konce roku prodají 50 tisíc kusů a v příštím roce rovných 500 tisíc, ale bohužel se tak nestalo. Přestože si to u Atari jistě přáli, nesplnil totiž Jaguar očekávání a na trhu se výrazně neprosadil. Příčinou byl opět nejen ubohý marketing Atari, ale hlavně zde byl nedostatek nových her, které by byly schopny využít možností tohoto revolučního 64bitového systému. Atari sice měla do listopadu 1993 podepsané dohody s pětatřicítkou software firem (např. Accolade, Ocean Software či id Software), ale Jaguar byl údajně pro vývojáře příliš složitý a tak většina her byly jen prosté předělávky starších her ze šestnáctibitů. O to více zazářily nové hry, jako např. slavný Tempest 2000 nebo Alien vs. Predator (později se dočkali i PC verze). Počtem kvalitních her tudíž Jaguar v žádném případě nemohl konkurovat nově zaváděným systémům Sega Saturn, Nintendo 64 nebo Sony PlayStation. Celkem pro Jaguara existuje (v současné době) asi 60 her. V době uvedení na trh stál Jaguar 250 USD, v roce 1995 kolem 200 USD, později jeho cena klesla až na 99 USD...

Malá odbočka: Na jaře 1995 začala jihokorejská společnost Nics Electronic Company Ltd. vyrábět v Číně 8bitovou herní konzolu s názvem TV-Boy, která nejenže vypadala skoro stejně jako stará "dřevěná" konzola Atari VCS z roku 1977, tak také měla implementovaných jejich 127 her, které byly úplně stejné jako ty z osmdesátých let!

Jaguar VR headset

V dubnu 1995 Atari oznámila plány na výrobu Virtuální helmy pro Jaguara (tzv. Jaguar VR headset) - zařízení, které by hráči umožnilo být součástí hry. Tento další vpravdě revoluční výrobek byl veřejností se zájmem očekáván, ale projekt byl nakonec z finančních důvodů zastaven.

V září 1995, dva roky po prvním představení Jaguara, byla dána do prodeje dlouho očekávaná jednotka Jaguar CD ROM. Jednotka se připevňovala na horní část konzoly Jaguar a proto byla opatřena průchozím slotem pro cartridge, měla taktéž svůj externí napájecí adaptér (což nebylo příliš praktické). Kromě čtení Jaguar CD bylo možno přehrávat i klasické Audio CD. Přehrávání Audio CD bylo navíc možné sledovat na obrazovce ve vizualizované formě (tj. něco jako dnešní vizualizér v programu Winamp). Umožnil to vestavěný program CD jednotky s názvem Virtual Light Machine (VLM). S jednotkou byla dále přidána možnost uložení rozehrané hry pomocí tzv. Memory Track Cartridge, která se připojovala právě k jednotce CD ROM. V případě formátu herních disků pro Jaguara šla Atari vlastní cestou (jak bylo ostatně u Atari vždy obvyklé), takže jejich kapacita byla neobvyklých 790 MB, místo normovaných 650 MB, což se vzápětí stalo předmětem sporu s majitelem licence a výrobcem, tj. firmou Philips. Atari se s novou jednotkou těšila na zvýšení prodeje her a ještě více se vrhla do jejich vývoje, aby je mohla dostat na vánoční trh 1995. To se sice podařilo, ale přesto bylo pozdě. Jaguar už nemohl konkurenci více vzdorovat...

Poslední prezentace firmy Atari se konala v lednu 1996 na Winter Consumer Electronics Show 96' v Las Vegas. Atari ve svém stánku představila jen pár nových her, jako např. již zmíněný Tempest 2000. To bylo bohužel vše...

Jaguar

Sam Tramiel vsadil na Jaguara a prohrál. Od jeho uvedení na trh, v roce 1993, do ukončení výroby, v roce 1996, se prodalo jen 200 tisíc kusů - oproti japonské konkurenci (Sega, Nintendo, Panasonic, Sony), jejichž prodeje se již tou dobou pohybovaly v řádech miliónů kusů, tedy výrazně, ale výrazně méně. Tehdy to ještě nikdo netušil, ale herní konzola Atari Jaguar 64 pak měla posléze tu smutnou čest, být posledním oficiálním produktem, kdysi velmi slavné Atari Corporation...

"Have you played Atari today?"
NBA Jam TE for the Atari Jaguar 64

Myst for the Atari Jaguar 64


Předchozí kapitola Další kapitola


Copyright © 2002-2006 Historie Atari. CZ. Poslední úprava nebo doplnění této kapitoly: 28.3.2005. Nahoru -